Kraków – Zalipie, czyli w drodze do najbardziej kolorowej wsi w Polsce

Kalorie: 2131 kcal
Różnica wzniesień: 209 m

Szczegóły trasy

Po wielomiesięcznych przygotowaniach wreszcie nadszedł ten dzień. Wraz z moim przyjacielem Andrzejem ciężko przygotowywaliśmy się do tego wyjazdu, każdy z Nas poświecił wiele godzin na treningi, aby już podczas wyprawy jazda jednośladem była czystą przyjemnością…

Dwóch takich co przejechali kawał Polski…

Do Krakowa dojechaliśmy w godzinach nocnych, przed Nami kilka godzin snu i poranne zwiedzanie Krakowa. Obowiązkowym punktem programu jest Zamek Królewski Wawel, dzielnica żydowska Kazimierz, Rynek Starego Miasta…

Zamek Królewski na Wawelu
Krypta Marszałka Piłsudskiego na Wawelu
Dzielnica żydowska Kazimierz
Rynek Starego Miasta w Krakowie

Z Krakowa wyjeżdżamy około godziny 15:00, trochę kluczymy wąskimi uliczkami starego miasta, aby finalnie dotrzeć do Wiślanej Trasy Rowerowej.

Stare Miasto w Krakowie

Po kilkunastu kilometrach ścieżka WTR się urywa i jedziemy chaszczami, przez co w zębatkach zbieram wszelakie roślinności napotkane po drodze 🙁

WTR – chyba zapomnieli dokończyć…

Jakby tego było mało dokuczał nam bardzo silny, boczny wiatr. W tych warunkach jazda nie należy do najprzyjemniejszych…

Po drodze zwiedzanie Zamku w Niepołomicach (wjazd za free 🙂), który przez wieki stanowił wypoczynkową rezydencję królewską zwaną „drugim Wawelem”. Zamek założony na planie czworoboku, z obszernym, zbliżonym do kwadratu arkadowym dziedzińcem oraz krużgankami służy dziś kulturze i sztuce.

Dziedziniec zamku w Niepołomicach
Krużganki zamkowe w Niepołomicach

Jazda szlakiem Wiślanej Trasy Rowerowej to wspaniała okazja na podziwianie dorzecza Wisły 📷

Widok na dorzecze Wisły

Niestety Wiślana Trasa Rowerowa na odcinku Kraków – Zalipie nie jest szlakiem kompletnym, jednak w znacznej mierze przebiega po wałach przeciwpowodziowych Wisły oraz mało uczęszczanych drogach gminnych, dzięki czemu rowerzyści unikną miejsc o natężonym ruchu samochodowym. Zważywszy na infrastrukturę tras rowerowych w Polsce oceniam ten projekt na 5+ 🙂

Ze względu na późny wyjazd z Krakowa i pewne problemy z nawigowaniem po opuszczeniu Niepołomic, niestety spóźniamy się na prom na rzece Dunajec w Wietrzychowicach 🙁

Prom czynny jest cały rok (także w święta) w godzinach 6:00-18:00, natomiast w okresie 1.05-31.10 w godzinach 6:00-20:00. Prom jest bezpłatny.

Kierujemy się do najbliższego mostu (co według map google przekłada się na jakieś dodatkowe 20km). Dodam że jest godzina 20:45, a my już zmęczeni po wielu godzinach jazdy 🚴🏻‍

Ku naszemu zaskoczeniu po kilku kilometrach w miejscowości Otfinów trafiamy na przeprawę promową funkcjonująca do 21:00 (podjeżdżamy pod prom o 20:57) i przedostajemy się na drugą stronę rzeki Dunajec 🙂

Jak się okazuje za chwilę z miejscowości Otfinów jest już zaledwie 10 km do malowniczej miejscowości Zalipie 😃, ta informacja tchnęła w nas drugie życie. Po krótkim postoju pod miejscowym kościołem ruszamy w dalszą drogę, przed nami ostatnia prosta…

Kościół Apostołów Piotra i Pawła w Otfinowie

Do Zalipia dojeżdżamy już po zachodzie słońca, także zwiedzanie tej niezwykle urokliwej wioski pozostawiamy sobie na następny dzień… Przedsmak tego co nas czeka jutro znajdujemy w gospodarstwie agroturystycznym, do którego udajemy się na odpoczynek.

Agroturystyka ” Gościna u Babci” w Zalipiu

Pierwszy etap naszej wycieczki rowerowej zakończony ☑️