Długi Bród – Białystok, czyli nasze „face to face” z królem puszczy

Kalorie: 2244 kcal
Różnica wzniesień: 666 m

Szczegóły trasy

Wstajemy szybciutko rano, po pysznym śniadanku przygotowanym przez Panią Tamarę 😋 zabieram się za wyczyszczenie mojego bajka 🚴🏻‍♂️ po czym żegnamy się i ruszamy w drogę…

Nie ukrywam, że mam duże oczekiwania wobec dzisiejszego dnia…, po cichu mam nadzieje, ze dzisiejsze szlaki rowerowe będą kwintesencją Greenvelo 🤔

Pokonujemy kolejne urokliwe wioski, w których co chwile mijamy przepiękne drewniane chatki, kościółki i cerkwie oraz zabytkowe cmentarze 🕌🏚

Po przejechaniu przez Hajnówkę wjeżdżamy w leśna trasę, która wiedzie Nas przez Puszczę Białowieską bezpośrednio do Rezerwatu Żubra.

Zwierzęta w Rezerwacie eksponowane są w warunkach półnaturalnych,
w dużych zagrodach pokrytych naturalną roślinnością, przez co nie zawsze widoczne są dal zwiedzających. Nam na szczęście udało się zaobserwować te dzikie zwierzęta podczas codziennych rutynowych czynności.

Rezerwat Pokazowy Żubrów w Białowieży

Plac zabaw na świeżym powietrzu daje mnóstwo radości i rozrywki dla całej rodziny 🙂

Rezerwat Pokazowy Żubrów w Białowieży – plac zabaw

Po zwiedzeniu rezerwatu ruszamy dalej w trasę, a moje serce się raduje na widok tak pięknych krajobrazów 😍 Białowieski Park Narodowy to miejsce, w którym pomimo zmęczenia fizycznego, naprawdę można się zresetować i odpocząć od zgiełku cywilizacji.

Przemierzając bezkresne szlaki rowerowe Puszczy Białowieskiej otrzymuje telefon od właściciela pensjonatu w Białymstoku, w którym mieliśmy nocować, że popełnił on błąd podczas naszej rezerwacji i nasz miejsce oddał innym gościom. Robi się nerwowa atmosfera, ponieważ nie mam dostępu do neta (w końcu to puszcza 🤪) a muszę znaleźć nowy nocleg.

Po opuszczeniu granic Białowieskiego Parku Narodowego dojeżdżamy do wsi Gruszki, gdzie znajduje się pomnik Ireny Siedzikówny „Inki”. Lokalizacja pomnika nie jest przypadkowa, ponieważ sanitariuszka Żołnierzy Wyklętych urodziła się w pobliskiej wsi Guszczewina.

Po przejechaniu jeszcze kilkudziesięciu km podczas postoju nad Zalewem Siemianówka udaje mi się znaleźć kwaterę i możemy spokojnie jechać dalej, nie martwiąc się o dach nad głową 😃

Kolejnym przystankiem dzisiejszego dnia jest miejscowość Michałowo, gdzie znajduje się Pracownia Filmu, Dźwięku i Fotografii. To jedyna w swoim rodzaju galeria, która w swoich zbiorach ma ponad 30 tys. archiwalnych zdjęć, pocztówek oraz około pięciu tysięcy grafik obrazujących życie mieszkańców przedwojennej Polski, a zwłaszcza jej wschodnich regionów. Niezwykle cenna jest kolekcja ok. 10 tysięcy oryginalnych fotografii wykonanych podczas II wojny światowej przez niemieckich żołnierzy różnych formacji (Wehrmachtu, Luftwaffe, SS) głównie na terenach polskich. Niestety nie dane było nam zobaczyć jej eksponaty, ponieważ była zamknięta 🙁 Na stronie galerii widnieje informacja, że na zwiedzanie galerii najlepiej umawiać jest się za pośrednictwem messengera.

W Michałowie znajduje się pięknie położona Cerkiew pw. Św. Mikołaja. Jest ona połączeniem tradycyjnego trójdzielnego rozplanowania przestrzennego cerkwi z bogatą dekoracją elewacji, wzorowaną na rosyjskiej architekturze drewnianej. Do dekoracji tego typu świątyń wykorzystywano urozmaicony układ szalunku oraz dużą ilość detalu architektonicznego. Dodatkowym walorem artystycznym cerkwi jest jej rozczłonkowana, malownicza bryła. Obiekt dostępny jest dla zwiedzających poza godzinami nabożeństw.

Na szczególną uwagę zasługuje przepięknie zaaranżowany Plac 11 Listopada znajdujący się bezpośrednio przed Urzędem Miasta w Michałowie. Znajdujący się w centralnej jego części pomnik nawiązuje do jego patriotycznej nazwy.

Przed nami ostatnia prosta na drodze do Białegostoku, na jego przedmieściach w miejscowości Zaścianki znajduje się Parafia Prawosławna pw. św. Wielkomęczennika Pantelejmona. Zasadniczą bryłę cerkwi kształtuje rotunda nawy głównej o średnicy 16 m z przykryciem czaszą kulistą. Od strony wschodniej dostawiono prezbiterium o kształcie rotundy i średnicy 7 m. Od strony zachodniej nawy głównej dostawiono dzwonnicę o zmiennym przekroju i wymiarach 6 m na 4 m. W przestrzeni wieży wykształcono partię wejściową a nad nią pomieszczenie chóry, a jeszcze wyżej dzwonnicę.

Parafia Prawosławna pw. św. Wielkomęczennika Pantelejmona w Zaściankach

Dojeżdżamy do Białegostoku i bez problemu znajdujemy nasze miejsce noclegowe. Tradycyjnie udajemy się na miasto na kolacyjkę 😋, po zjedzeniu której udajemy się na zwiedzanie Białegostoku.

Pierwszym punktem naszego planu zwiedzania jest rezydencja rodu Branickich, zwana Wersalem Podlaskim. Zespół pałacowo – parkowy Branickich to najpiękniejszy zabytek Białegostoku, a barokowe ogrody wokół pałacu są jednymi z najpiękniejszych w Polsce. Pałac Branickich jest budynkiem użyteczności publicznej, swoją siedzibę ma w nim bowiem Uniwersytet Medyczny. Część wnętrza zabytkowego obiektu można zobaczyć bezpłatnie. Wchodząc prawym wejściem obok drzwi głównych dostępny jest piękny hol z wystawnymi schodami oraz korytarz na piętrze z wyjściem na taras, skąd rozpościera się widok na ogrody (bezpłatne wejście funkcjonuje jedynie do godziny 17:00).

Następnym punktem programu zwiedzania jest Park Planty i znajdująca się tam fontanna multimedialna (mnie osobiście rozczarowała) i białostocka starówka. Rynek Kościuszki jest stosunkowo mały, architektonicznie nie zachwyca i trudno doszukiwać się w nim klimatu starego miasta. W jego centralnej części znajduje się bardzo ładna fontanna. Widać, że jest to jedno z ulubionych miejsc spotkań mieszkańców i przyjezdnych – czy to upalne popołudnie, czy późny wieczór, zawsze jest tam pełno ludzi.

Jestem mega zadowolony z tego dnia, dzisiaj poczułem się w końcu zielony (green😉)