Szlakiem kociewskich jezior, czyli nasz pomysł na spędzenie najdłuższego dnia w roku…

utworzone przez 2020/03/14Kociewie, Pomorskie, Promowane0 komentarzy

DATA WYPRAWY:

22 CZERWCA 2019 ROKU

Opis trasy

Starogard Gdański – Dolina Wierzycy / Struga / Kazub / Iwiczno / Ocypel / Lubichowo / Sumin / Owidz – Starogard Gdański

AllTrails – kod QR

Statystyki trasy

Długość trasy: 109,48 km
Czas przejazdu: 6:14:06 h
Kalorie: 1844 kcal
Różnica wzniesień: 725 m

Szczegóły trasy

Minął tydzień od pełnej wrażeń przygody w Borach Tucholskich, a my jesteśmy jeszcze bardziej spragnieni naszych rowerowych wojaży.
Zapada decyzja, że wracamy na piękne Kociewie, aby jeżdżąc od jeziora do jeziora, w miłej atmosferze spędzić najdłuższy dzień w roku 🙂

Naszą podróż tradycyjnie rozpoczynamy w Starogardzie Gdańskim, pierwsze kilometry kręcimy wzdłuż doliny rzeki Wierzycy, gdzie powstała ścieżka edukacyjna. Po przejechaniu na drugi brzeg, jedziemy drewnianymi podestami, ułożonymi na podmokłym terenie doliny. Wzdłuż szlaku ustawione zostały tablice informacyjne na temat tamtejszej flory i fauny. Ścieżka prowadzi pod górę aż do punktu widokowego, gdzie można podziwiać panoramę całej doliny Wierzycy.

Będąc w połowie ścieżki przeskakujemy przez biegnące z prawej strony tory kolejowe i polną drogą docieramy do ścieżki pieszo-rowerowej na odcinku od miejscowości Żabno do miejscowości Krąg.

Po nieczynnym już szlaku kolejowym wybudowano kilkukilometrowy odcinek, który jest częścią większego projektu łączącego w przyszłości Starogard Gdański i Skarszewy. Równa asfaltowa droga prowadzi nas do obszaru Natura 2000 i doliny rzeki Wierzyca, nad którą znajduje się ponad 100 letni most kolejowy. Na nim to zlokalizowano dwa punkty widokowe umożliwiające obserwację przyrody z wysokości ponad 12m. Zlokalizowano tu też wiaty stanowiące wspaniałe miejsce piknikowe. Znajdują się tu również najdłuższe schody w powiecie starogardzkim prowadzące do brzegu rzeki.

Rzeka Wierzyca
Schody na platformę widokową

Trasa prowadzi nas do Kręgskiego Młyna i tu obecnie się kończy, dalej podążamy gminnymi drogami, które częściowo prowadzą nas starogardzkim szlakiem rowerowym. Jedziemy przez miejscowości Semlin, Pinczyn, Pałubinek oraz Górę docierając do Jeziora Wielkiego we wsi Struga. Jezioro to znajduje się przy DW 214 o bardzo dużym natężeniu ruchu, co odczuwa się przebywając na pobliskiej plaży.

Pomost – Jezioro Wielkie w Strudze
Platforma widokowa – Jezioro Wielkie w Strudze
Fragment pomostu na Jeziorze Wielkim w Strudze
Jezioro Wielkie – Struga

Na uwagę zasługuje bardzo pomysłowo zaaranżowana przestrzeń wokół plaży. Pomost nad jeziorem stworzono na podobieństwo żaglówek z powiewającymi na wietrze żaglami i małym punktem widokowym. Z kolei na wypoczywających czeka nowoczesna infrastruktura – promenada, przebieralnie, ławki i stoliki, plac zabaw, miejsce do gry w piłkę plażową.

Drogą nr 214 kierujemy się na Starą Kiszewę, gdzie skręcamy w ul. Tysiąclecia, opuszczając granice tej miejscowości. Kierujemy się polnymi drogami w kierunki wsi Kazub wśród pięknie kwitnącego na polach zboża, rzepaku i pszenicy, mijając po drodze kilka okolicznych, pomniejszych jezior.

Droga gruntowa w okolicy miejscowości Lipy
Pola uprawne – okolice miejscowości Lipy
Pola rzepaku
Jezioro w okolicy miejscowości Kazub

Jezioro Kazub jest położone w pięknej dolinie, z każdej strony otoczone jest lasem. Jezioro charakteryzuje się bardzo czystą wodą, jest też kilka łagodnych zejść, które nadają się na kąpieliska.

Jezioro Kazub
Las nad Jeziorem Kazubskim

Po objechaniu dookoła Jeziora Kazubskiego udajemy się do wsi Płociczno, gdzie zatrzymujemy się na odpoczynek nad urokliwie położonym w dolince stawem.

Przejeżdżając przez wieś Cieciorka (rodzinną wieś mamy Grubego) korzystam z jego propozycji, aby podjechać z odwiedzinami do babci i rodzinki Grześka. Przy małej czarnej opowiadamy rodzince o naszych rowerowych planach na dzisiejszy dzień. Wypita kawka to porządny zastrzyk energii na dalszą podróż…

Po miłych rodzinnych odwiedzinach i napełnieniu naszych bidonów ruszyliśmy dalej. Jedziemy ścieżką rowerową łączącą Cieciorkę z Kaliskami, a następnie do miejscowości Frank, gdzie przecinamy DK 22. Kierujemy się na Iwiczno, po kilku kilometrach dojeżdżamy do kolejnego na kociewskim szlaku Jeziora Trzechowskiego. Towarzysząca naszej podróży słoneczna pogoda i wysoka temperatura skusiły nas, aby na pobliskiej plaży zanurzyć i ochłodzić w wodzie trochę nasze nogi. To już kolejny dziś wzmacniający zastrzyk energii.

Jezioro Trzechowskie

Po tym krótkim odpoczynku z nowymi siłami w kopytkach pokonujemy kolejne kilometry jadąc na południe lasami Borów Tucholskich. Na 70 kilometrze docieramy do miejscowości Ocypel. Dzięki malowniczemu położeniu nad jeziorem Wielki Ocypel oraz Jeziorem Piaseczno miejscowość ta od dawna jest często odwiedzanym przez turystów kurortem wypoczynkowo-letniskowym.

Lasy w okolicy Ocypla
Jezioro Ocypel Wielki

Do Ocypla dojechaliśmy w porze obiadowej, więc czas na rybkę. Przy jeziorze zajeżdżamy do miejscowej tawerny w Ośrodku Wypoczynkowym „Jaszczurka”. Niestety świeża rybka nie została jeszcze dowieziona przez lokalnych dostawców, dlatego obchodząc się smakiem postanawiamy zjeść tradycyjny zestaw obiadowy. Oczywiście po obiadku nie zabrakło zimnego browarka 0,00% 😉

Browarek 0,00% 🙂

Miejsce to warte jest odwiedzenia, bo z tarasu, gdzie rozstawione są stoły, rozciąga się piękny widok na całe jezioro. Po obiedzie schodami w dół udajemy się na plażę, aby po małym „co nieco” zakosztować chwili relaksu na pomoście. Aż chciało się wskoczyć do wody…

Jezioro Ocypel Wielki – plaża

Wracamy na nasz szlak obierając azymut na Starogard Gdański. Chociaż już popołudnie to gorąca temperatura powietrza cały czas nie odpuszcza. Dla ochłody zatrzymujemy się na chwilę w Młynkach nad rzeką Wdą.

Rzeka Wda – miejscowość Młynki

Kolejnym odwiedzonym przez nas jeziorem jest Jezioro Lubichowskie znajdujące się w samym centrum Lubichowa. Nad brzegiem jeziora znajduje się wiele stanowisk wędkarskich a i z zwodowaniem łódki też nie ma problemu gdyż akwen leży 10-15 metrów od drogi utwardzonej. Jezioro jest typowo leszczowe, ale liny, płocie, krąpie oraz piękne szczupaki tez nie należą do rzadkości.

Jezioro Lubichowskie

Ostatnim odwiedzanym przez nas zbiornikiem wodnym jest Jezioro Sumińskie. Woda w jeziorze niestety nie należy do najczystszych i nie jest określona żadną klasą czystości. Jezioro jest dosyć zarośnięte przy brzegu trzciną oraz grążelem. Dno jest dość łagodne i brak jakiś większych załamań dna.

Jezioro Sumińskie

Zanim zakończymy naszą wyprawę postanawiamy na koniec dnia zajechać do oddalonego o parę kilometrów na wschód od Starogardu Gdańskiego Grodziska Owidz.

Brama Grodziska Owidz

W 2012 roku w zakolu Wierzycy na morenowym wzgórzu zrekonstruowano wczesnośredniowieczne grodzisko obronne . Swoją historią sięga ono XI wieku w efekcie umacniania się Polan na tym terenie za panowania Bolesława Chrobrego.
Grodzisko pełni obecnie funkcje edukacyjno – kulturalną. W jego budynkach można oglądać efekty wykopalisk archeologicznych. Znajduje się tu też pierwsze i jedyne w Europie Muzeum Mitologii Słowiańskiej.

Grodzisko Owidz

Goszcząc w średniowiecznej warowni mieliśmy niebywałą okazję uczestniczyć w obchodach słowiańskiego święta ognia i wody, miłości i płodności, słońca i księżyca, przypadającą na „noc kupały”. Organizatorzy jak co roku przygotowali wiele atrakcji związanych z tym mitologicznym świętem. Pławienie wianków, wieczorne koncerty kapel, stoiska rękodzielników, zabawy i turnieje przenosiły odwiedzających gości w średniowieczny czas.

Noc Kupały w Grodzisku Owidz

Do finiszu w Starogardzie zostało nam tylko kilka kilometrów.
Tak też kończymy pierwszy dzień lata i najdłuższy dzień w roku

Kolejną naszą wyprawę uważamy za bardzo udaną. Naładowani pozytywnymi emocjami,już spragnieni jesteśmy kolejnej rowerowej przygody…